وقتی قرآن را با نگاهی زنانه بخوانی و دغدغه ات این باشد که بخواهی حضور زنان را در قرآن بررسی کنی، آنوقت چهره زنی را می بینی که براساس آیات قرآن از منزلت بالایی برخوردار شده است؛ دسترسی به حق اقتصادی، ممانعت از زنده به گور کردن دختران و اجبار به ازدواج با آنان، نکات مثبتی است که در تاریخ آن روزگار برای زنان اتفاق افتاد. اما تفاسیر امروزی باید شکل متفاوتی پیدا کند، به گونه ای که اگر زن در زمان پیامبر به حق ارثی معادل نصف مرد می رسید باید در این ۱۴۰۰ سال و براساس پیشرفت اقتصادی، اجتماعی زنان، در این موارد

مفسران ما قایل به نگاه تازه ای می شدند که متاسفانه چنین چیزی به چشم نمی خورد

«آیا هر آنچه در این کتاب درباره موضوع زنان آمده، برای همیشه بوده است؟ یا از همان آغاز هم تعدادی از این آیات موقتی بوده‌اند و یا در مدت کوتاهی به آیه دیگری تبدیل یافته‌اند؟  «فضیلتی که در قرآن آمده معنای عینی و مادی دارد و نه صرفا ارزشی. 

 هر جا در قرآن سخن از برتری و فضیلت کسی بر دیگری است، دلیلش غالبا همان برتری ها  در امکانات و توانایی های دنیایی بوده است. هر جا در قرآن از فضیلت صحبت شده  ست مراد: روزی، قدرت، علم، دانش و مهارت است. مثلا بارها از  فضیلت های قوم  بنی اسرائیل سخن گفته است یا فضیلت داوود(ع) بر پیامبران  دیگر یاپس برتری  ارزشی از این واژه مراد نمی شود. در این کتاب معمولابه صاحبان فضیلت امر می شود تا حقوق «دیگران» را که محروم ترند رعایت کنند. به آزادان خطاب می شود  رعایت بردگان را بکنند، به ثروتمندان خطاب می شود انفاق کنند، یا این که به مرد برای مراعات حقوق زن سفارش شده است. حتی در آیه  ۷۵ سوره نساء آمده  است، چرا به خاطر مستضعفان و مردان و زنانی که زیر ستم ظالمان قرار گرفته اند نمی جنگید و آنان را یاری نمی کنید؟ بنابراین اگر در آن روزگار مرد خطاب آیات قرآن است به این دلیل بوده که در آن دوره امکاناتی بیش تر از زن داشته است. اما این روزها دیگر فضیلت به معنایی که در قرآن آمده است صرفا به

مرد محدود نمی شود و زنان نیز در جامعه از سطوح مختلف فضیلت برخوردار شده اند. جالب این است در سوره نساء که درباره فضیلت مردان صحبت شده، این آیه نیز آمده است که “هرگز نسبت به فضیلت هایی که یکی بیش از دیگری دارد

حسرت نخورید و تمنا نکنید، برای مردان آن چیزی باقی می ماند که خود کسب کرده اند و برای زنان نیز همان نصیبی می ماند که خود به دست آورده اند” و این نصیب هم که معنای اقتصادی و مالی دارد می تواند به معنای امکانات دیگر اجتماعی هم باشد .

"هاله س*ح*ا*ب*ی"

 

/ 13 نظر / 4 بازدید
نمایش نظرات قبلی
ابراهیم

با سلام نکات جالبی بود اما برای قضاوت صحت، بطلان و یا سقم این مقال باید فضای منشائ بحث مورد بررسی باشد که بسیار مهمتر از خود بحث است. ضمن آنکه نگاه هرمنوتیکی به قرآن از جهتی باطل هست. برای تفسیر یک آیه اولا آگاهی و اشراف کامل به لسان عرب و ویژگیهای آن نیاز هست و ثانیا" بستر نزول آىه ی شریفه و فضای سیاسی اجتماعی آن دقیقا" مورد بررسی قرار گیرد و نکته ی مهمتر آنکه تفسیر یعنی علت نزول را دانستن و چون علت نزول قرآن تکامل خلقت و در رآس آن انسان هست و به فرموده ی خود قرآن : تنها دلیل ـ"عبادت" است ژس دنبال نحو تکلیف عبادت باید باشد. البته این به این معنا نیست که بر اثر بیم آن وارد دنیای تفسیر نباید شد اما احتیاط بیش از گذشته ، حکم لازم عقلی است چون ورود به عالم ارتباط وحیانی است و قرار است هدف فرمایش حق تعالی را بگوییم نه هدف درون ذهن یا دل خود را / بویژه هنگامی که شیطان نیز دراین مواقع بیکار نمی نشیند و جای دل و هوس را عوض می کند.... بعدا" توضیح مبسوطی در آفتاب جماران خواهم نوشت. به مدد و یاریش.

حسین

سلام یادش گرامی و راهش پر رهرو باد[گل]

نوید

دیگه موزیلا نه لطفا[قهقهه]

نوید

[گریه]روحش یاد خدا حقشو بگیره

يك خواننده

با تشكر از نظر آقاي ابراهيم

بهمن

سلام ای وای ، ای وای ، ای وای شما دیگه چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ [ناراحت][ناراحت] بنده کاری بکار این خانم ندارم امیدوارم خدای مهربون بلطفش از گناهان همه ما خصوصا این خانم بگذره ولی ایراد کار میدونید کجاست؟ اینکه افراد یکه در زمینه ای تخصص ندارن، نباید در اون زمینه ورود کنند مثلا ما ها، هرگز حق نداریم در زمینه پزشکی ،نظر تخصصی بدیم یا من حق ندارم در زمینه مکالمه انگلیسی در مقابل شما نظر بدم چون درسش رو نخوندم ولی متاسفانه در زمینه دین ،الان همه نظر تخصصی میدن خواهرم من ، در زمینه شبهاتی که در مورد تساوی زن و مرد وارد شده از همه شون جواب داده شده و تو ،نت می تونید پیداشون کنید واگر نتونستید بگید من براتون میذارم ولی بهترین آیه در زمینه تساوی مرد و زن سوره احزاب آیه 35 هستش که اسما بنت عمیس از پیامبر اکرم ص در باره نقش زنان سوال کرده بود تفسیرش رو بخونید و لذت ببرید خواهرم آیات قران یه بخشش جزو محکمات و بخش دیگرش جزو متشابهات هست هرگز در محکمات قران شبهه نکنید جسارت منو ببخشید [خجالت][خجالت][خجالت] [لبخند][گل][گل]

بهمن

در ضمن میلاد مولود کعبه حضرت علی ع رو خدمتتون تبریک و تهنیت عرض میکنم [لبخند][گل][گل]

بهمن

نه خواهر مهربانم منظورم شما نبودید [لبخند] " چون این پست که نوشته شما نیست " [لبخند][گل][گل]

آزاده

سلام عادله کجایی پس الان بهتری ؟ چه خبرا؟[چشمک]

مینا مامان کیهان

سلام .متا سفانه ما او نهائی که در زمان حیات حرف برا گفتن داشتن بعد از مرگ می شناسیم ....خیلی بده ..مثلا این خانم ه*ا*ل*ه* س*ح*ا*ب*ی*.... من در اون حدی نیستم که بگم کی راست می گه کی دروغ ولی زن شجاعی بود که این حر ف ها رو گفته ...روحش شاد