وقتی قرآن را با نگاهی زنانه بخوانی و دغدغه ات این باشد که بخواهی حضور زنان را در قرآن بررسی کنی، آنوقت چهره زنی را می بینی که براساس آیات قرآن از منزلت بالایی برخوردار شده است؛ دسترسی به حق اقتصادی، ممانعت از زنده به گور کردن دختران و اجبار به ازدواج با آنان، نکات مثبتی است که در تاریخ آن روزگار برای زنان اتفاق افتاد. اما تفاسیر امروزی باید شکل متفاوتی پیدا کند، به گونه ای که اگر زن در زمان پیامبر به حق ارثی معادل نصف مرد می رسید باید در این ۱۴۰۰ سال و براساس پیشرفت اقتصادی، اجتماعی زنان، در این موارد

مفسران ما قایل به نگاه تازه ای می شدند که متاسفانه چنین چیزی به چشم نمی خورد

«آیا هر آنچه در این کتاب درباره موضوع زنان آمده، برای همیشه بوده است؟ یا از همان آغاز هم تعدادی از این آیات موقتی بوده‌اند و یا در مدت کوتاهی به آیه دیگری تبدیل یافته‌اند؟  «فضیلتی که در قرآن آمده معنای عینی و مادی دارد و نه صرفا ارزشی. 

 هر جا در قرآن سخن از برتری و فضیلت کسی بر دیگری است، دلیلش غالبا همان برتری ها  در امکانات و توانایی های دنیایی بوده است. هر جا در قرآن از فضیلت صحبت شده  ست مراد: روزی، قدرت، علم، دانش و مهارت است. مثلا بارها از  فضیلت های قوم  بنی اسرائیل سخن گفته است یا فضیلت داوود(ع) بر پیامبران  دیگر یاپس برتری  ارزشی از این واژه مراد نمی شود. در این کتاب معمولابه صاحبان فضیلت امر می شود تا حقوق «دیگران» را که محروم ترند رعایت کنند. به آزادان خطاب می شود  رعایت بردگان را بکنند، به ثروتمندان خطاب می شود انفاق کنند، یا این که به مرد برای مراعات حقوق زن سفارش شده است. حتی در آیه  ۷۵ سوره نساء آمده  است، چرا به خاطر مستضعفان و مردان و زنانی که زیر ستم ظالمان قرار گرفته اند نمی جنگید و آنان را یاری نمی کنید؟ بنابراین اگر در آن روزگار مرد خطاب آیات قرآن است به این دلیل بوده که در آن دوره امکاناتی بیش تر از زن داشته است. اما این روزها دیگر فضیلت به معنایی که در قرآن آمده است صرفا به

مرد محدود نمی شود و زنان نیز در جامعه از سطوح مختلف فضیلت برخوردار شده اند. جالب این است در سوره نساء که درباره فضیلت مردان صحبت شده، این آیه نیز آمده است که “هرگز نسبت به فضیلت هایی که یکی بیش از دیگری دارد

حسرت نخورید و تمنا نکنید، برای مردان آن چیزی باقی می ماند که خود کسب کرده اند و برای زنان نیز همان نصیبی می ماند که خود به دست آورده اند” و این نصیب هم که معنای اقتصادی و مالی دارد می تواند به معنای امکانات دیگر اجتماعی هم باشد .

"هاله س*ح*ا*ب*ی"